fbpx

Ammattivalmentajan 6 tärkeintä asiaa joiden avulla saavutat huippukunnon ja hyvinvointia!

Tomi Kaarela on 40-vuotias Ammattivalmentaja ja Yrittäjä Oulun Kamppailuklubilla, Suomen suurimmalla kamppailusalilla. Moninkertainen Brasilialaisen jujutsun arvokisamitalisti kertoo kuinka vihdoin saavuttaa huippukunto ja lisätä hyvinvointia elämään pysyvästi!

1. löydä oma juttusi

Minulta kysyttiin “miten kummassa sait tai löysit aikanasi innon terveeseen elämään, urheiluun ja hyvinvointiin?” -Vastasin että olin niin onnekas, että löysin oman lajini!
Säännöllisyys tekemisessä on aina ehdoton edellytys saavuttaa jokin suurempi päämäärä tai tavoite. “En pidä itseäni lahjakkaana urheilijana, mutta olen elänyt tuota säännöllisyyden periaatetta todeksi lähes 17 vuoden ajan. Tasaisesti kaikki nämä vuodet olen käynyt harjoituksissa ja halunnut kehittää itseäni rakastamassani lajissa”.
Elämän vuoristorata ajattaa meitä kaikkia, välillä mennään nousussa ja yhtäkkiä tullaan ryminällä alas niin kovaa että pitää turvakaarista pitää kiinni. Vaikeina päivinä on todella haastavaa päästä liikkeelle ja pidemmän tauon jälkeen leikki saattaa jäädä kokonaan kesken! 

Kun olet löytänyt oman juttusi, minkä parissa aika lentää kuin siivillä ja et malta odottaa seuraavaa kertaa, ei pienet vastoinkäymiset pysäytä sinua, vaan tekeminen toimii ennemmin henkireikänä ja voimavarana. Tällöin pidemmätkään tauot eivät saa sinua kokonaan lopettamaan.

Liikunta-alalla on selvät piikit aina vuodenvaihteen jälkeen ihmisten lähtiessä lunastamaan uudenvuoden lupauksia paremmasta elämästä, ja taas ties monettako kertaa käydään ostamassa uudet lenkkarit juoksuharrastuksen aloittamiseen uudelleen, mutta viimeistään maaliskuussa kengät makaavat käyttämättöminä… Sama pätee kesän jälkeen syksyn tullessa, kun kesällä on otettu hieman ylimääräisiä kiloja terassilla jne. ja syksyksi halutaan taas ottaa kuntokuuria. 
 
Jos olet jotain tiettyä palvelua jo muutaman kerran kokeillut, niin olisiko aika kokeilla jotain uutta? Mehän sovitetaan kaupassakin vaatteita itsellemme, joten myös harrastusten tulisi olla juuri itselle mieluisia. Ne vaatteet, jotka istuvat päälle ja joissa viihdyt, jäävät käyttöön kun taas tietyt kamppeet jäävät homehtumaan kaappiin, koska ne eivät sitten kuitenkaan olleet itselle mieluisia! Samoin saattaa käydä sille TV-Shopista innostuksessa tilatulle extreme totalbody homeworkout-laitteelle…

2. ilmapiiri

Kaikilla on tuttava, joka on joutunut väärään porukkaan ja ajautunut tämän vuoksi huonoille teille, eikö totta!? Ympärillä olevien ihmisten merkitys myös positiivisessa kehityksessä on yhtäläinen! Tätä seikkaa ei kuitenkaan tunnisteta yhtä selkeästi. Vai oletko kuullut monta tarinaa kaverista, joka ajautui hyvään porukkaan ja yhtäkkiä nosti omaa tasoaan uudelle levelille? Se, että asiaan ei ole kiinnitetty samalla tavalla huomiota, ei poista sen merkityksellisyyttä. Tätä tapahtuu jatkuvasti! Esimerkiksi kun vaihdat työpaikkaa tulehtuneesta ilmapiirista kehitystä tukevaan ilmapiiriin tai muutat kaupungista toiseen uusien tuttavapiirien myötä. Tai kun löydät itsellesi oman juttusi harrastuksen muodossa, samanhenkisten ihmisten tai uuden parisuhteen myötä jne. 
 
Jokaisessa meissä on energiaa, joka jatkuvasti säteilee ulospäin halusimme tai emme, ja ihmisten yhteen tuomasta energiasta syntyy ILMAPIIRI! Mieti, onko se ilmapiiri missä harrastat, työskentelet ja vietät vapaa-aikaasi sinun tavoitteitasi tukevaa? Harvardin tutkimuksen mukaan yksi tärkeimmistä menestystä määrittävistä tekijöistä on ihmiset ympärilläsi. 
Tämä on haastava aihe tutkia ja olla rehellinen itselleen ja vielä jos pitää miettiä, millaista energiaa sinä itse kuljetat mukanasi:) Onko tarvetta muutokselle? Mistä löydät itsellesi mieluisen ilmapiirin?

3. mentori

Jos haluat kehittyä nopeasti, sulla täytyy olla itseäsi parempi valmentaja ja verkosto ympärilläsi. Lähes jokaisessa itsensä kehittämisoppaassa kehotetaan etsimään itselleen mentori, jonka kanssa voi käydä läpi haasteita, saada sparrausta ja tukea. Kun joku on matkannut jo ennakkoon tien, jolla olet menossa, on kuin ajaisit moottoritien ohituskaistaa 600 hv:n Ferrarin Portofinolla ja kaveri, jolla ei ole mentoria, sotkee fillarilla viereisellä pyörätiellä. Kumpi pääsee tunnissa pidemmälle? Entä vuodessa? Pyöräilijä ainoastaan jos Ferrari-kuskin kortti on hyllyllä 🙂
 
Hyvässä ja oikeassa ohjauksessa pääset paljon nopeammin nauttimaan uudesta harrastuksesta ja matkan tekemisestä kohti tavoitetilaa, jonne olet matkalla. On tärkeää, että mentori / ohjaaja / valmentaja on kiinnostunut sinun tavoitteistasi ja auttaa sinua kohti omia tavoitteitasi, eikä työskentele omista lähtökohdistaan! 
Kun sinulla on joku, jota seurata ja katsoa ylöspäin, saat konkretisoitua ne tavoitteesi paremmin, jotka oikeasti haluat saavuttaa.

4. asenne

Monesti meidän aikuisten on vaikea aloittaa uutta harrastusta, koska emme osaa sitä lainkaan. Varsinkin kokonaan uuden asian aloittaminen saattaa olla todella vaikeaa, koska nolatuksi tulemisen pelko on todella suuri meillä aikuisilla. Oppimisen edessä tulee olla nöyrä ja varsinkin uutta harrastusta aloitettaessa sinun tulee antaa itsellesi lupa olla aloittelija. Kukaan ei odota kenenkään osaavan asiaa, jota ei ole koskaan harjoitellut (paitsi sinä itse, omassa päässäsi). 
 
Minun matkani Brasilialaisen jujutsun mustalle vyölle kesti 10 vuotta. Tämä on antanut minulle arvokkaan opin, joka on iskostunut selkärankaani. Se, mitä harjoittelen ja mihin aikaani käytän, kasvaa ja kehittyy! Ollessani uuden asian äärellä käytän hyödyksi BJJ-vyöarvoasteikkoa ja puen mielessäni itselleni ylle valkoisen vyön, joka antaa minulle luvan olla aloittelija. Faktapohjainen tieto siitä, että harjoittelu kehittää ja jokainen harjoitus on askel kohti seuraavaa vyöarvoa, antaa positiivista itseluottamusta harjoitteluun (BJJ siniseen vyöhön noin 200 treeniä). 
 
Huippuvalmentaja Anthony Robbins on sanonut, että “Tarina, jota kerrot itsellesi, määrittää elämäsi!” Minun sisäinen tarina harjoittelussa on, että “Opin, koska harjoittelen”. Harjoittelussa on tärkeää kuunnella omaa sisäistä puhetta. Monesti aloittelijana toistojen laatu on heikkoa tai vähintään vaihtelevaa, jolloin turhautuminen, noituminen, “En osaa” -tyyppiset puuskahdukset saattavat nousta pintaan ja viedä keskittymistä väärille raiteille. Kun osaa pitää sisäisen puheen positiivisena ja jatkuvasti pyrkii tekemään PAREMPIA toistoja, kehitystä varmasti tulee. Unohda valmiiksi tuleminen hetkessä ja keskity tekemään asiat 1% paremmin joka toistolla ja kokonaisuutena harjoituksissa.
 
Tunne, että kehittyy harjoittelun ansioista, lisää hurjasti harjoitusmotivaatiota, ja oma asenteesi vaikuttaa hurjasti omaan kehitysnopeuteen!

5. ympäristö

Miten ympäristö tukee sinun tavoitteitasi? Onko tilat, puitteet, varusteet, hengitysilma, ja ns. feng shui kunnossa? Vai onko paikat rempallaan, työvälineet epäkunnossa ja tavaroita riittämättömästi?
 
Tuleeko jokaisesta kerrasta, kun vierailet paikassa vähintään yhdestä asiasta stressiä vai saatko kaiken tarvittavan tuen tavoitteillesi yhdestä ja samasta paikasta?
Harjoituspaikan tulisi olla kokonaisuutena myös positiivinen kokemus, jotta voit keskittyä harjoitteluun ilman, että energiaa kuluu ohi harjoituksista siihen, että jokin asia ottaa päähän! Tiesitkö, että v*tutus on sitä, että virtaa kuluu ihan hemmetisti, mutta mitään ei tapahdu 🙂 
Käytä sun arvokas virtasi harjoitteluun ja omien tavoitteiden toteuttamiseen!

6. kokonaisvaltaisuus

Suuret tavoitteet ja päämäärät pitävät aina sisällään osatavoitteita tai osa-alueita, joita ilman päätavoitteen saavuttaminen on erittäin haastavaa. Tavoitteet edellyttävät aina nousemista uudelle tasolle ja nouseminen uudelle tasolle edellyttää opiskelua ja oppimista. Onko tarvittava tietotaito sinulle helposti saatavilla?
 
Aloitat sitten vaikka juoksuharrastuksen pudottaaksesi sanotaanko 5kg rasvakudosta. Toki maaliin voi päästä, alat vain pinkomaan kuten Forrest Gump, että run Forrest run! 
Kestävämpi malli olisi kuitenkin ottaa huomioon seuraavat elementit, jotka kulkevat oikeastaan kaiken liikunnan ja urheilun mukana: UNI-HARJOITTELU-RAVINTO! 
Uni / ja palautuminen; tämän täytyy olla harjoittelua tukevaa. Jos haluat kehittyä, tulee palautumista opiskella ja vaalia kuin kukkaa kämmenellä. Alipalautuminen ja ylikunto ovat tiloja, jotka molemmat olen henkilökohtaisesti kärsinyt ja silloin kehittymistä ei tapahtu juuri lainkaan tai mennään jopa takapakkia. Kun palaudut hyvin, voit tuntea sen ja pikkuhiljaa kunnon kasvaessa lisätä harjoitusmääriä ja intensiteettiä.
 
Ruokavaliota on opeteltava harjoittelua tukevaksi. Sudenkuoppana on näännyttää itsensä ja yrittää harjoitella liian pienellä määrällä ravintoa. Uni, palautuminen sekä henkinen hyvinvointi heikkenee, eikä tuloksia enää synny, jolloin harjoittelu tyssää siihen. Tiedätkö kokonaiskulutuksesi ja tiedätkö päivittäisen kalorin saantisi?
 
Harjoittelu tulee olla progressiivista ja nousujohteista, ja tässäkin on eri harjoittelun osa-alueet lajista riippuen. Vahvan perustan rakentamisella pääsee aina pitkässä juoksussa pidemmälle.
Close Menu